Nye påviste smittetilfeller i Båtsfjord.
Båtsfjord kommune kan i dag opplyse om følgende:
10 nye positive hurtigtester fra helgen til i dag, 10 nye positive PCR tester siden forrige tirsdag.
Klausjorda barnehage gult nivå, men forbereder grønt nivå.
Nordskogen barnehage grønt nivå
Nordskogen skole grønt nivå.
Båtsfjord skole grønt nivå.
Oppfordrer befolkningen i Båtsfjord til selv å lese retningslinjer fra FHI på nett, hvis de har spørsmål angående karantene, isolasjontid osv.
Kommunen informerer fortløpende når ny informasjon foreligger fra helse

Fra tirsdag 01.02.22

Vi går bort fra fast testing av barn og unge i skole og barnehage, de skal kun teste seg ved symptomer.
Dette gjelder også helsepersonell, både vaksinerte og uvaksinerte. De som jobber ved helseinstitusjonene (sykestue og alderspensjonat) har munnbindpåbud. Helsepersonell som jobber i private hjem, har munnbindpåbud der meteren ikke kan opprettholdes.
Vi åpner opp for vanlig drift på helse, der besøkende er velkommen til sine kjære igjen, men bruk av munnbind er påbudt, spriting av hender, har man symptomer på sykdom, skal man selvfølgelig ikke komme på besøk.
Renhold og teknisk avdeling:
Munnbindpåbud og 1 meters regel. I tillegg skal det tas hensyn til at de ansatte får faste bygg å forholde seg til i arbeidshverdagen.

Utdeling av tester fra helsesenteret, resepsjonen:
Vi er kommet i en situasjon der det begynner å bli litt lite covid tester på lager, det er bestilt inn flere, men det tar litt lengre tid enn antatt.
Så en prioriteringsliste på hvem som står først i køen for utdeling:

1. Personer med symptomer
2. Personer som har kjent eksponering (nærkontakter) der personer kan teste seg ut av karantene hver dag i 11 dager, slik at de slipper å være karantene, og kan gå på jobb/skole/barnehage osv.
3. Personer med samfunnskritiske yrker eks. helsepersonell.

Vi ønsker å rette en stor takk til Båtsfjords befolkning, som har vært både tålmodig og flinke til å forholde seg til gitte anbefalinger. Vi ser at det nytter å ta en for laget, selv om mange er både lei og oppgitt over situasjonen som vi har vært inne i de siste ukene. Nå ser vi lys i tunnelen, og åpner opp for en enklere hverdag for de fleste.
Vi oppfordrer allikevel til bruk av munnbind i butikker, der 1 meteren ikke kan opprettholdes. Sprit hender, og begrens nærkontakter.

Med dette ønsker jeg dere alle ei fin uke.

Med hilsen presseansvarlig

Lone Johnsen